ההכתרה במעמד האלפים: מאחורי הקלעים של הדרמה בעדה החרדית

נתי קאליש 2 Comment on ההכתרה במעמד האלפים: מאחורי הקלעים של הדרמה בעדה החרדית

בעצרת האלפים שהתקיימה בבית המדרש של דושינסקיא בירושלים, לרגל יום היארצייט הראשון של מרן גאב"ד העדה החרדית רבי יצחק טוביה וייס זצ"ל, הכריז זקן רבני העדה החרדית הגאון רבי אליקים שלזינגר בשיחת טלפון מלונדון, כי מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א ישמש כרבה של ירושלים מטעם העדה החרדית | כל הפרטים

צילום: איציק ו
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מדיה: איציק ו

לאחר שנה ללא גאב"ד: במעמד עצרת אלפים לרגל יום היארצייט הראשון של כ"ק מרן הגאב"ד הגרי"ט וייס זצ"ל, הכריז זקן רבני העדה החרדית (102) הגאון האדיר רבי אליקים שלזינגר שליט"א כי מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א ישמש כגאב"ד וכרבה של ירושלים מטעם העדה החרדית.

אמש (ליל שישי) נערכה עצרת מספד בהיכל בית המדרש הגדול של חסידות דושינסקיא בירושלים לרגל יום השנה הראשון של הגאב"ד הגרי"ט וייס זצ"ל.

את המשא המרכזי נשא מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א שהעלה על נס את זכרו של הגאב"ד הקודם זצ"ל שלמד איתו בישיבה בשנות בחרותו.

video
play-sharp-fill

video
play-sharp-fill
מיד לאחר משאו החוצב להבות של מרן פוסק הדור, הועלה לשידור משאו של זקן רבני העדה החרדית (בן 102) הגאון האדיר רבי אליקים שלזינגר שליט"א ראש ישיבת הרמה בלונדון, שהכריז בנוכחות חברי בד"צ העדה החרדית, כי פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א הוא רבה של ירושלים וגאב"ד העדה החרדית.

כזכור, לאחר הסתלקותו של הגאב"ד הקודם הגרי"ט וייס זצ"ל, לא מונה גאב"ד לעדה החרדית, בעקבות חילוקי דעות בתוך העדה החרדית. כאשר חלקים ב'עדה' ביקשו לדחות את הדיון להכתרתו של מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בשנה אחת.

תפקיד 'הגאב"ד' הינו תפקיד עם השפעה וכח רב עוצמה לכלל הקהילות שתחת 'העדה החרדית', כאשר התואר והתפקיד ניתן לזקן העדה. התפקיד הינו בעל ערך עצום הן מבחינת ציבור 'העדה' והן מבחינת עסקני 'העדה', על פיו ישק דבר, בכל נבכי 'העדה החרדית'.

עד לפי כשנה נשא בתואר ובתפקיד רשמי זה הגאון ר' טוביה וויס. מיד לאחר פטירתו, החלו לעלות הצעות שונות בדבר המינוי.

מצד אחד השם הבולט שעלה מיד לאחר פטירתו של הגרי"ט והסתמן כבר אז כמנהיג העדה, הוא הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, במקביל להיותו מקובל בכל שדרות היהדות החרדית כפוסק הדור.

אך מצד שני גורמים בעדה החרדית התנגדו למינוי של הגר"מ לגאב"ד, בעיקר בעקבות סערת שכונת 'גולבנצי'ץ-רמת אברהם בבית שמש, וביקשו לדחות את הדיון למינוי לשנה.

אמש, בחלוף שנה לפטירתו של הגאב"ד הקודם, המתח בירושלים גבר והלך לאחר שהסתובבו שמועות בירושלים מפה לאוזן כי עומד להיות צעד דרמטי של הכתרה באירוע האלפים כפי שכבר סוכם באסיפת הנהלת העדה החרדית בשנה שעברה.

בנוסף לזה, סמטאות מאה שערים תססו אמש לאחר שבמודעות שהתפרסמו מטעם העדה החרדית על עצרת המספד על הגאב"ד, תואר פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בתואר 'מרא דארעא קדישא', תואר שנצמד בדר"כ לגאב"ד העדה החרדית, מה שהוסיף לתסיסת הרוחות בירושלים על רקע השאלה האם יתבצע מינוי מפתיע במהלך הערב.

בעקבות כך נהרו אלפים להיכל הגדול של בית המדרש דושינסקיא וגדשו את כל בית המדרש עם הפרנצעס' והגלריות מכל צדדי בית המדרש. כמו כן חברי הבד"צ הגאונים רבי אברהם יצחק אולמאן ורבי שלמה יצחק שלזינגר כיבדו את האירוע בהשתתפותם.

ואכן בשיאו של המעמד של הפלג המרכזי התומך בהכתרתו הרשמית של פוסק הדור, הושמעו דבריו של זקן רבני העדה החרדית שנשא את דבריו באמצעות הטלפון מחו"ל בסערת רגשות, והתייחס למחלוקת בתוך העדה החרדית ולמניעת הכרזת המינוי הרשמי עד כה.

בדבריו אמר: "לאחר פטירת הגאב"ד מהרי"ם דושינסקיא, פנו אלי מהנהלת העדה החרדית והתייעצו את מי ניתן להציע למינוי של גאב"ד, והצעתי אז את הגאב"ד הקודם הגרי"ט וייס זצ"ל. כעת לאחר הסתלקותו ברצוני לדבר על הגאב"ד הבא".

בשלב זה הורגש המתח באויר, וזקן הרבנים המשיך לשאת את דבריו בקול חוצב: "ירושלים צריכה רב, וברוך ה' יש רב לירושלים, והלא הוא רבי משה שטרנבוך, שידוע כרב עולמי. בין אם זה רשמי ובין אם זה לא רשמי – מקובל בכל העולם שהוא הרב של ירושלים מטעם העדה החרדית. והקב"ה ירחם על עם ישראל ונזכה בקרוב להגיע ליום שבו יכירו בכל העולם במלכות שמים אמן ואמן".

מיד לאחר מכן הכריז יו"ר העצרת הרה"ג ר' יחזקאל בראך שליט"א בשם הנהלת העדה החרדית ובשם אלפי בני העדה החרדית "לאור הדברים הנוקבים ששמענו מראש הישיבה שליט"א שקיבל מכל גדולי ירושלים וגדולי העדה החרדית מהדור הקודם ומדור שלפני כן, אנחנו כולנו מקבלים את דבריו של ראש הישיבה, ואנחנו מברכים שמרן הרב מרא דארעא קדישא שליט"א ינהל את העדה החרדית לשנים טובות וארוכות ונזכה יחד עמו לקבל פני משיח צדקינו".

אלפי קהל המשתתפים שעמדו על הפרנצעס' מכל צדדי בית המדרש, ענו אמן ובכך בעצם רשמו היסטוריה של מינוי מטעם זקן הרבנים.

בקו הטלפון הרשמי של חסידי סאטמאר (מהר"א) בארה"ב הוכרז "בשמחה גדולה קיבלו בארץ ובגולה את המינוי, וברוך ה' שלא השבית לנו גואל, אנחנו מקבלים בחרדת הכבוד מרות של רבן של ישראל רבינו הגדול כ"ק הגה"ק הגאב"ד רבה של ירושלים שליט"א מרא דארעא דישראל שינהלנו על מי מנוחות עד ביאת משיח צדקינו".

גורמים בעדה החרדית אומרים כי הכרזתו של זקן הרבנים מתבססת בין היתר גם על החלטה סגורה של 'וועד הפועל' של העדה החרדית במוצאי שבת מיד לאחר הסתלקות הגאב"ד הקודם, אלא שבזמנו הוחלט בוועד הפועל לא להכריז על כך בשעת הלוייה כדי למנוע מהומות, אך כעת נסגר המעגל והמינוי שע"י 'וועד הפועל' הוכרז באופן רשמי ע"י זקן רבני העדה החרדית.

עוד מוסיפים אותם גורמים כי זקן רבני העדה החרדית הגאון רבי אליקים שלזינגר שליט"א, היה פעיל גדול בעבר בהכתרת מרן רבי זעליג ראובן בענגיס לגאב"ד ירושלים ומרן הגרי"ז מבריסק לתואר 'מרא דארעא קדישא', וכעת אחרי שבעים שנה, הוא סוגר מעגל במינויו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א לרבה של העדה החרדית.

למרות שהמינוי עדיין לא עבר רשמית בהנהלת העדה החרדית, מסתמן כי פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך יוכתר בסופו של דבר בצורה כזאת או אחרת כגאב"ד. עם זאת, מביתו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך נמסר כי אין להם כל קשר לנושא זה ששייך באופן רשמי לקהילות הקודש שע"י העדה החרדית בלבד.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    למרות ההכרזות "מרא דארעא דישראל", ברור שהכוונה לרבה של העדה החרדית בלבד! ובלי קשר לגדלותו של מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א (ובזיון בשבילו שאותו אחד מלונדון ממליץ עליו…) – עדיין אינו מקובל על רוב הציבור החרדי בארץ.
    מובן מאיליו שבשביל חוגי העדה החרדית מאז ומעולם, עוד מימות הגרי"ח זוננפלד זצ"ל, אין בעיה להכתיר מישהו כרבה של ירושלים, שכן אינם רואים כלל בחוגים אחרים כקיימים בעולם…